Σεπτήρια: οι αρχαίες τελετές εξαγνισμού των Τεμπών και ο ρόλος των παιδιών

Batziou 2 new 1200x795 1

Η κοιλάδα των Τεμπών ήταν αφιερωμένη στη λατρεία του θεού Απόλλωνα, θεού του θρησκευτικού καθαρμού και της μαντικής. Ίχνη του ιερού του Απόλλωνα Πυθίου ή Τεμπείτη βρέθηκαν στην ανατολική έξοδο της κοιλάδας στη δεξιά όχθη του Πηνειού, στο άκρο της σημερινής γέφυρας του ποταμού. Τον Δεκέμβριο του 1957, κατά την εκσκαφή για τη θεμελίωση της γέφυρας των Τεμπών, απέναντι από το ναό της Αγ. Παρασκευής, στη δεξιά όχθη του ποταμού, βρέθηκε μικρό τμήμα γωνίας στυλοβάτη. Από την εκσκαφή προέρχονται αρχιτεκτονικά μέλη, βάσεις και τέσσερις αναθηματικές επιγραφές σε θεσσαλική διάλεκτο, εκ των οποίων οι τρεις είναι αφιερωμένες στον Απόλλωνα.

Τα Σεπτήρια

Στο Σεπτήριον (αρχαία ελληνική εορτή) εορταζόταν η νίκη του Απόλλωνα κατά του Πύθωνα. Ο Πύθωνας ήταν φοβερό τέρας και χθόνια θεότητα της Ελληνικής μυθολογίας. Είχε σώμα φιδιού και φύλαγε το Μαντείο των Δελφών

Τον είχε γεννήσει η Γαία από την λάσπη του κατακλυσμού του Δευκαλίωνα με τον οποίο ο Δίας τερμάτισε τον χρυσό αιώνα. Ο Πύθων ζούσε σε ένα σπήλαιο και προστάτευε το ιερό της Γαίας όπου ήταν αφιερωμένος αρχικά ο ιερός χώρος. Ο Απόλλωνας πάλεψε και σκότωσε το τέρας.

Αυτό θεωρήθηκε μεγάλη ιεροσυλία και ο Απόλλωνας έφυγε από τον Όλυμπο, με σκοπό να εξαγνιστεί. Ο εξαγνισμός του Απόλλωνα, έγινε στα νερά του Πηνειού στα Τέμπη. Εκεί, λέει ο μύθος, γνώρισε την νύμφη Δάφνη, κόρη του Πηνειού και της Γης, η οποία δεν ενδιαφερόταν για τον έρωτα και περνούσε τον χρόνο της στα βουνά κυνηγώντας. Ο Απόλλωνας την ερωτεύεται και την κυνηγάει. Μόλις καταφέρνει να την αγγίξει, εκείνη ζητάει βοήθεια από την μητέρα της, η οποία την μεταμορφώνει σε δεντρό. Αποκαρδιωμένος ο Απόλλωνας που έχασε τον έρωτα του αποφασίζει να μετατρέψει την δάφνη σε ιερό του δέντρο. Στην έξοδο των Τεμπών υπάρχει η Πηγή της Δάφνης ακόμη και σήμερα.

Από το περιστατικό της εξόντωσης του Πύθωνα, προέρχονται οι ονομασίες Πύθια (η εορτή προς τιμή του Απόλλωνα) και Πυθία (η ιέρεια του μαντείου των Δελφών).

Αναπαράσταση του εξαγνισμού του Απόλλωνα, τα Σεπτήρια, τελούνταν στο ναό των Τεμπών κάθε 9 χρόνια, με τελετές που περιελάμβαναν τον εξαγνισμό ενός παιδιού του οποίου ζούσαν και οι δυο γονείς, που το έστελναν από τους Δελφούς. Μετά τον εξαγνισμό και τη συγκομιδή της δάφνης, η πομπή αναχωρούσε για τους Δελφούς ακολουθώντας τον ίδιο δρόμο που έκανε ο θεός, μεταφέροντας το ιερό φυτό. Η πορεία αυτή, η δαφνοφορία, γινόταν με την καθοδήγηση του παιδιού που ήταν στεφανωμένο με τη δάφνη.

Αυτές οι τελετές είχαν την προέλευσή τους όχι στους Δελφούς, αλλά στους κατοίκους της περιοχής, δηλαδή στους Θεσσαλούς και τους Περραιβούς, οι οποίοι ως το τέλος της ελληνιστικής εποχής διατήρησαν τις γιορτές και τη λατρεία. Επιγραφές αποκαλύπτουν την ύπαρξη ενώσεων με δαφνοφόρους (δαυχνάφοροι) στις Φερές, στη Γυρτώνη και στο Δώτιο. Οι ενώσεις αυτές διασφάλιζαν τον καθιερωμένο και μόνιμο χαρακτήρα της δελφικής πομπής.

Η λατρεία του Πύθιου Απόλλωνα μαρτυρείται στην περιοχή της Περραιβίας στα όρια της οποίας βρίσκεται η κοιλάδα των Τεμπών (Ελασσόνα, Γόννοι, Πύθιο), αλλά και στη Λάρισα, στην Κραννώνα και άλλες θέσεις.

Msc BA Επικοινωνιολόγος - Personality Creator  
Σύμβουλος Στρατηγικής Ανάπτυξης και Διαπροσωπικών Σχέσεων 


Οι περιπέτειες της ωραίας Ελένης

Δεν έφερε πότε και σε κανέναν τύχη, αλλά δυστυχία και μπελάδες!
Πέντε γάμοι, αρκετά παιδιά, δύο πόλεμοι και μια ενδιαφέρουσα μεταθανάτια ζωή!
Οι περιπέτειες της ωραίας Ελένης πριν τον Τρωικό πόλεμο.
Η πανέμορφη κόρη του Τυνδάρεω έδειχνε από μικρή τι θα προκαλούσε. Στα 12 της αποφάσισε να την κλέψει ο πρώτος της ξάδερφος, ο Εναρφόρος. Εκείνη, γλύτωσε από τον ξάδελφο, δεν γλύτωσε όμως από τον 50χρονο Θησέα που την έκλεψε μαζί με τον φίλο του, τον Πειρίθη. Χήροι, σύμφωνα με το μύθο και οι δύο, ήθελαν πλέον για γυναίκες τους κόρες θεών. Έβαλαν λοιπόν σε κλήρο την Ελένη, την κέρδισε ο Θησέας και την πήγε στη μητέρα του την Αίθρα. Τα αδέρφια της πήγαν με στρατό, ξεκίνησαν έναν αιματηρό πόλεμο, κατέστρεψαν την Αττική, πήραν πίσω την αδερφή τους και για σκλάβα της, την Αίθρα. 
Η μια εκδοχή της ιστορίας είναι ότι ο Θησέας τη «σεβάστηκε». Η άλλη ότι η Ωραία Ελένη έμεινε έγκυος, γέννησε στο Άργος και άφησε το πρώτο της παιδί στην αδερφή της την Κλυταιμνήστρα να το μεγαλώσει σαν δικό της. Ήταν η Ιφιγένεια. 
Ο πατέρας της, από φόβο μην του ξανακλέψουν την όμορφη κόρη αποφάσισε να την παντρέψει. Έσπευσαν, λοιπόν, στο παλάτι όλοι οι Αχαιοί πρίγκηπες ως υποψήφιοι γαμπροί, εκτός από τον Αχιλλέα που μαθήτευε στον Χείρωνα. Στην κοσμοσυρροή γαμπρών και τη δύσκολη επιλογή, ο Οδυσσέας πρότεινε να διαλέξει μόνη της η Ελένη το γαμπρό και οι υπόλοιποι να δώσουν όρκο ότι αν ποτέ κάποιος βρεθεί να πάρει την Ελένη από τον άντρα της να μαζευτούν όλοι μαζί να ξεπλύνουν την προσβολή. Η Ελένη διάλεξε λοιπόν το Μενέλαο. Βασιλιά, άνθρωπο με αρχοντιά, αδερφό του Αγαμέμνονα, ψηλό, δυνατό, γενναίο με δύο εξαιρετικά προσόντα. Ήταν ο πιο πλούσιος και ο πιο αφελής! Δέκα χρόνια κράτησε ο ευτυχισμένος γάμος από τον οποίο απέκτησαν μια κόρη. Την όμορφη Ερμιόνη. 
Το κακό  άρχισε με το χρυσό μήλο που άφησε στο τραπέζι με τις θέες η Έριδα, που μάλωναν ποια είναι ομορφότερη.. και μετά ο Δίας για να τις χωρίσει είπε στον Ερμή να φέρει τον Πάρι που έκλεψε την ωραία Ελένη…
Ο Πάρης, πέτρα του σκανδάλου, ξαφνικά, φτάνει στη Σπάρτη ουρανοκατέβατος ένας νεαρός πρίγκηπας της ανατολής. Ο Πάρης, γιος του βασιλιά της Τροίας που ήρθε να πάρει το «τρόπαιο» που του είχε υποσχεθεί η θεά Αφροδίτη. 
 Η Ελένη στην Τροία  έκανε πέντε παιδιά με τον Πάρη και όταν εκείνος σκοτώθηκε τη διεκδίκησαν τα δύο του αδέρφια. Εκείνη παντρεύτηκε τον Διήφοβο. Είναι ο μόνος άντρας που δεν έκανε μαζί του παιδί.  Ο Μενέλαος τον σκότωσε και στη συνέχεια λύγισε μπροστά στα θέλγητρα της Ελένης και τη δέχτηκε πίσω.
Στον μύθο που όλοι γνωρίζουμε από τα σχολικά μας χρόνια, ο πόλεμος της Τροίας θα λήξει με χιλιάδες νεκρούς, την Τροία κατεστραμμένη, αλλά με τους Έλληνες αποζημιωμένους. Πήραν άπειρα και πολύτιμα λάφυρα και ο Μενέλαος πήρε πίσω την Ελένη του και συνέχισαν τη ζωή τους σα να μην είχε συμβεί τίποτα. Μετά τον θάνατό τους στην άλλη ζωή, η Ελένη θα παντρευτεί με γάμο λαμπρό, τον μόνο μνηστήρα που δεν τη διεκδίκησε εν ζωή. Τον Αχιλλέα! 

Msc BA Επικοινωνιολόγος - Personality Creator  
Σύμβουλος Στρατηγικής Ανάπτυξης και Διαπροσωπικών Σχέσεων 

Στοίχειωμα στη κοιλαδα των τύμβων

Το στοίχειωμα των Τεμπών δεν είναι κάτι νέο. Στην αρχαιότητα, κάθε εννιά χρόνια κάνανε στα Τέμπη εξαγνισμούς για να τα ξορκίσουν την αρνητικότητα του μέρους, 
με τελετές όπου συμμετείχαν κυρίως παιδιά και νέοι. Ο λόγος των εξαγνιστικών τελετών; Τα Τέμπη θεωρούνταν φορτισμένα με μία παράξενη, αρνητική ενέργεια, διότι εκεί είχε καταφύγει πληγωμένο το μυθολογικό τέρας Πύθων, εκεί και "πέθανε", από τραύμα που του προκάλεσε ο Απόλλων.
Ο Απόλλων είναι ο κατεξοχήν θεός της νεότητας!
Οι καθαρμοί εξάγνιζαν το μέρος, προφύλασσαν τους ανθρώπους, αποκαθιστούσαν την απολλώνια αρμονία, εγγυόντουσαν την νίκη επί του χαοτικού Πύθωνα.
Πόσα εκατοντάδες χρόνια έχει που σταμάτησαν αυτοί οι εξαγνισμοι;
Ο Πύθωνας εν τω μεταξύ ανασυντασσόταν. 
Το μίασμα αυξάνει ατιθάσευτο. Ο "Πύθων" δυναμώνει και διψάει για εκδίκηση ενάντια σε ό,τι θυμίζει "Απόλλωνα": 
Τίποτα πιο απολλώνιο από την νεότητα.
Κάτι ακόμη:
Και τα τρία δυστυχήματα έγιναν ανεβαίνοντας προς τα Τέμπη και κανένα κατεβαίνοντας προς τα Τέμπη...
Ο Απόλλων καταδίωξε τον Πύθωνα από τους Δελφούς, όπου τον πλήγωσε, ΑΝΕΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΤΕΜΠΗ για να σιγουρευτεί ότι το τέρας θα ξεψυχήσει...
Ο "Πύθωνας" εκδικείται τον νεανικό "Απόλλωνα" που ανηφόρισε στα Τεμπη, σκοτώνοντας νέους που ανηφορίζουν στα Τέμπη...
Γι' αυτό, το 2023, επιβατικό "έπρεπε" να είναι μόνο το τρένο που ανέβαινε. Αυτό που κατέβαινε δεν ήταν επιβατικό.
Οι νεκροί είναι πάντα νέοι που ανηφορίζουν, μισητές εικόνες του νικηφόρου νεαρού "Απόλλωνα'.
Στους αρχαίους καθαρμούς, ενας νέος, σε ρόλο Απόλλωνα, ανέβαινε από τους Δελφούς στα Τέμπη και εκεί έβαζε φωτιά σε μια κατασκευή που συμβόλιζε την φωλιά του Πύθωνα...
Καθαρμοί πια πουθενά. Αντί να καίγεται η φωλιά του Πύθωνα, ο Πύθωνας παραδίδει στις φλόγες βαγόνια γεμάτα νέους, νέους που κάποτε έβαζαν φωτιά στη φωλιά του.
Στην αρχαιότητα, το απολλώνιο έτος ξεκινούσε με την Άνοιξη. Ύμνοι παντού στις ελληνικές πόλεις για την επιστροφή του Απόλλωνα...
Φέτος η άνοιξη μπήκε με θρήνους σε όλη τη χώρα!
Ο "Πύθωνας" πρόλαβε τον "Απόλλωνα"! Εκαψε δεκάδες νέους την τελευταία νύχτα του χειμώνα, λίγα μόνο λεπτά πριν έρθει η  Άνοιξη, δηλαδή πριν επιστρέψει ο Απόλλωνας...

ΠΥΓΜΑΛΙΩΝ και ΓΑΛΑΤΕΙΑ

Ο Πυγμαλίων ήταν ένας γλύπτης με καταγωγή από την Αμαθούντα. Αφοσιωμένος καθώς ήταν με τη δουλειά του, δεν έβρισκε ποτέ χρόνο να ασχοληθεί με το ωραίο φύλο πόσο μάλλον δε να συνάψει κάποιο δεσμό. Η θεά Αφροδίτη τον λυπήθηκε και αποφάσισε να παρουσιαστεί στο όνειρό του.

Όταν ξύπνησε ο Πυγμαλίων, έκθαμβος από την ωραιότητα της γυναίκας που ονειρεύτηκε άρχιζε να σκαλίζει ένα γλυπτό με τη μορφή της. Όταν το τελείωσε, ένιωθε ήδη ερωτευμένος με αυτό.
Ο Πυγμαλίων, σύμφωνα με το μύθο, είχε ερωτευτεί παράφορα το άγαλμα, του μίλαγε και του προσέφερε λουλούδια. Δεν άντεχε όμως άλλο κι αποφάσισε να ζητήσει τη βοήθεια της θεάς.
Κατά τη διάρκεια των Αφροδισίων, έκανε μία προσφορά στη θεά ικετεύοντάς την να ζωντανέψει το άγαλμα. Η Αφροδίτη συγκινήθηκε από την παράκληση του γλύπτη και μεταμόρφωσε το άγαλμα στην πιο ιδανική γυναίκα. Και την ονόμασε Γαλάτεια. Ο Πυγμαλίων δεν έχασε καιρό και την έκανε γυναίκα του.

Σε κάποιες άλλες παραλλαγές του μύθου, ο Πυγμαλίων παρουσιάζεται ως Βασιλιάς της Κύπρου και η Γαλάτεια ήταν η ίδια η Αφροδίτη που χρησιμοποίησε το άγαλμα και παντρεύτηκε τον γλύπτη.

Msc BA Επικοινωνιολόγος - Personality Creator  
Σύμβουλος Στρατηγικής Ανάπτυξης και Διαπροσωπικών Σχέσεων 

Όταν ο Άγιος Αντώνιος ο Μέγας δίδαξε στον Άγιο Ευάγριο του Πόντου τα θανάσιμα αμαρτήματα, ο αριθμός τους ήταν οκτώ. Ωστόσο, καθώς οι διδαχές...

Σελίδες